Przejdź do głównej zawartości

Pracownia Psychoedukacji i Partnerzy w poszukiwaniu nowych form wsparcia osób niepełnosprawnych

Pracownia Psychoedukacji podjęła współpracę z francuską L'Ecole de Reconversion Professionnelle Gabriel et Charlotte Malleterre w celu stworzenia "szytego na miarę" skutecznego programu doradztwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych psychicznie.
Doradcy zawodowi w Polsce dostrzegają niedostetek skutecznych narzędzi oddziaływania prozawodowego skierowanych do osób niepełnosprawnych. Większość stosowanych przez nich narzędzi doradztwa zawodowego jest pozbawiona metod niwelujących bariery psychiczne jakie utrudniają aktywizację zawodową niepełnosprawnym. Z drugiej strony przybywa osób niepełnosprawnych cierpiących z powodu trudności psychicznych, wynikających wtórnie z niepełnosprawności podstawowej lub pierwotnie - z uzależnieniń i trudności psychicznych, które były bezpośrednią przyczyną niepełnosprawnosci.

Dlaczego wsparcia jest współtworzony przez polsko-francuskie partnerstwo?

Program Lotta korzysta z doswiadczeń Francji poniewaz wypracowane w tym kraju modele aktywizacji zawodowej są oparte o modele psychoterapeutyczne i psychoedukacyjne. Francję także, podobnie jak Polskę dotknęło duże bezrobocie w ostatnich latach. Pomimo to odsetek osób niepełnosprawnych zatrudnionych na otwartym rynku pracy we Francji jest ok 20x większy niż w Polsce. Zgodnie z badaniami A. Najmieca we Francji pracuje zawodowo aż 53% osób niepełnosprawnych!Dla porównania - w Polsce : jedynie 3,8% osób niepełnosprawnych jest zatrudniona. We Francji istnieje korzystniejszy dla zatrudnienia niepełnosprawnych system kwotowy (wskaźnikowy)zatrudnienia niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Nie jest to jednak jedynym wyjaśnieniem dysproporcji pomiędzy Polską a Francją. We Francji istnieją skuteczniejsze narzędzia doradztwa zawodowego dające większą motywację osobom niepełnosprawnym do pracy. W francuskim doradztwie zawodowym osób niepełnosprawnych kładzie się bowiem nacisk na wyposażenie w psychologiczne i psychoterapeutyczne kompetencje oddziaływania doradców zawodowych. Doradcy w ramach kształcenia specjalistycznego otrzymują wiedzę i umiejętności zmiany postaw, samooceny i samoakceptacji w oparciu o techniki poznawczo-behawioralne i psychodynamiczne. Francuscy doradcy zawodowi korzystają także z psychoteraputycznych technik pracy z rodziną ( głównie jest to terapia systemowa rodzin, STDP). Francuscy doradcy zawodowi są wyposażani w takie narzędzia w ramach standardowego programu studiów. Program, który powstanie jest pierwszym programem w Polsce który zostanie wypracowany w ramach wymiany doświadczeń i transferu skutecznych rozwiązań polsko-francuskich. L'Ecole de Reconversion Professionnelle Gabriel et Charlotte Malleterre jest jednostką naukowo-badawczą i szkoleniową z najlepszymi wynikami zatrudnialności osób niepełnosprawnych w kraju. We współtworzeniu programu wsparcia Pracownia Psychoedukacji będzie korzystała także z dorobku własnego wypracowanego w ramach Leonardo da Vinci z następującymi organizacjami:
- Uniwersytetem w Maladze (Hiszpania),
- Association D’ENTRAIDE VIVRE-CENTRE ALEXANDRE DUMAS z Francji,
- Organizacją Higher Rhythms z Wielkiej Brytani,
- Organizacją V.O.F. Eskwadraat z Holandii
- G.N.A. "O EVAGGELISMOS"METANOSOKOMIAKOS XENONAS VRACHIAS PARAMONIS z Grecji wkrótce pierwsze wieści ze spotkania partnerstwa w Holandii...

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Co to takiego? Pytajek i psychoterapia" bajka o psychoterapii dla dzieci i rodziców - W Pracowni Psychoedukacji!

Na tak postawione pytanie odpowiadamy w naszej nowej publikacji... Stowarzyszenie Pracownia Psychoedukacji przygotowało dla uczniów szkół podstawowych kolorową, ilustrowaną książeczkę o psychoterapii. Wydawnictwo stanowi również pomoc dydaktyczną dla nauczycieli oraz rodziców. Publikacja powstała dzięki dotacji z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego. Autorzy – specjaliści z Pracowni Psychoedukacji – chcą oswoić temat psychoterapii wśród najmłodszych. W prosty sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega praca psychologa. Czego mogą się spodziewać dzieci w gabinecie terapeuty oraz o czym mogą z nim porozmawiać.Dorośli adresaci publikacji „Koleżanko, Kolego! Co to takiego…Pytajek i psychoterapia” - rodzice oraz nauczyciele znajdą w niej wskazówki i przydatne informacje na temat psychoterapeutycznej pracy z dzieckiem. Najmłodsi będą poszukiwać odpowiedzi na pytania z pomocą ciekawego świata psa Pytajka. Książeczka jest już dostępna w gabinetach pedagogicznych szkół podst

Poznawczo-behawioralna terapia par i małżeństw - szkolenie

W dniach 16-17 czerwca w siedzibie Pracowni Psychoedukacji odbyło się szkolenie z terapii poznawczo behawioralnej par i małżeństw. Szkolenie poprowadziła Pani Agata Engel-Bernatowicz z warszawskiego Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej (www.ctpb.pl). Psychoterapeuci poznali i doświadczyli w praktyce wiele wartościowych narzędzi, technik i metod przydatnych w pracy z parami przeżywającymi kryzys, odnieśli dużo korzyści z uczestnictwa.

Pierwsza książka o Terapii w Piaskownicy w Polsce.

Pracownia Psychoedukacji wraz z Towarzystwem Wspierania Inicjatyw Pozarządowych TWIKS wydała książkę " Wprowadzenie do Sandplay Therapy - Terapia w Piaskownicy" pod redakcją Linde von Keyserlingk i Agaty Giza-Zwierzchowskiej. Dr hab. n. med. Krzysztof Rutkowski napisał w Przedsłowiu do publikacji: The Sandplay Therapy – termin tłumaczony w Polsce jako Terapia w Piaskownicy, jest dziś uznaną techniką pracy z materiałem nieświadomym. Korzeniami sięga psychoterapii dzieci oraz psychologii analitycznej C. G. Junga. Pozwala w bezpieczny i ustrukturowany sposób pracować z głębokim materiałem symbolicznym. Książka pod redakcją pani Linde von Kayserlingk – światowej sławy terapeutki – po raz pierwszy przybliża polskiemu czytelnikowi publikacje o terapii Sandplay. Ich autorami są zarówno doświadczeni terapeuci szkoleniowi, jak i terapeuci rozpoczynający pracę w piaskownicy. Książka jest efektem kilkuletniego projektu edukacyjno-terapeutycznego realizowanego w Szczecinie przez part