Przejdź do głównej zawartości

Terapia w piaskownicy (Sandplay) dla dzieci z mutyzmem - w Pracowni Psychoedukacji - zapraszamy!

Z dniem 8.03.2016 ruszył w Pracowni Psychoedukacji projekt wsparcia psychoterapeutycznego i psychologicznego dla dzieci cierpiących na mutyzm wybiórczy "Usłysz mnie". Dzieci i młodzież, dotknięte tym zaburzeniem będą mogły wziąć udział w indywidualnych sesjach psychoterapii Sandplay Therapy (Terapii w Piaskwnicy). 
Leczenie terapeutyczne rozpoczyna się konsultacją wstępną (kwalifikującą do terapii) z rodzicami dziecka. Zapraszamy do zgłoszeń!


Pracownia Psychoedukacji

Jagiellońska 37/1, Szczecin

rejestracja tel. 501 030 908

Więcej o metodzie można będzie przeczytać na polskiej stronie www poświęconej tej metodzie www.sandplay.pl 




Mutyzm wybiórczy (Mutyzm selektywny) to zaburzenie lękowe u dzieci polegające na zahamowaniu wypowiadania się (zarówno spontanicznego jak i w odpowiedzi na pytania) przy braku uszkodzenia jakiejkolwiek ze struktur biorącej udział w tej czynności; objaw niektórych chorób psychicznych. [Encyklopedia PWN - 1994]

Mutyzm selektywny, którym bywa dotknięte 1 na 500 dzieci (częściej dziewczynki niż chłopcy) to fobia społeczna, to lęk przed rozmowami z nieznajomymi, lęk przed rozmową z nauczycielem w szkole czy innymi dorosłymi. Dziecko redukuje odczuwanie lęku poprzez zaprzestanie mówienia. Otoczenie sądzi, że celowo przestaje mówić, tymczasem przestaje mówić aby się nie bać. 
Obserwuje się u dzieci zróżnicowany stopień przejawów mutyzmu; dziecko może nie mówić w ogóle lub rozmawia tylko z pewnymi ludźmi i w pewnych sytuacjach, w innych natomiast nie rozmawia. Ostatnie przejawy określa się jako swoistą niechęć do mówienia.

Przyczyną wystąpienia mutyzmu może być uraz, stres czyli nagła zmiana w życiu dziecka. 
Rozróżniamy kilka rodzajów mutyzmu: mutyzm funkcjonalny (psychogenny), mutyzm selektywny (dziecko nie rozmawia tylko z niektórymi osobami lub w wybranych sytuacjach), mutyzm organiczny (wynikajacy z uszkodzenia OUN), mutyzm całkowity (dziecko nie rozmawia w żadnej sytuacji).

Leczenie mutyzmu przede wszystkim opiera się na psychoterapii i (niekiedy)terapii logopedycznej.  Istotne aby dziecko trafiło pod opiekę specjalizującego się w leczeniu tego typu zaburzeń specjalisty (psychoterapeuty).

- psychoterapia mutyzmu - Szczecin

Pracownia Psychoedukacji
Jagiellońska 37/1, Szczecin
rejestracja tel. 501 030 908

Komentarze

  1. Dzień dobry my też zajmujemy się dziećmi z mutyzmem wybiórczym ale o tej metodzie słyszę pierwszy raz :) pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam serdecznie,
    Czas w takim razie na wymianę doświadczeń. Oryginalnie wywodząca się ze Szwajcarii metoda Sandplay Therapy (nota bene już ok 100 letnia) to psychoanaliza jungowska wykorzystująca proces twórczy (swobodną zabawę dziecka) podczas którego terapeuta komunikuje się z małym pacjentem także na poziomie niewerbalnym. Dodatkowo dzięki metodzie psychoanalitycznej docieramy do źródeł leżących u podstaw trudności dziecka. Już wkrótce wiecej o Sandplay Therapy bedzie można przeczytać na polskiej stronie www.sandplay.pl. Zachęcam także do lektury wydanej przed kilku laty książki "Wprowadzenie do Sandplay Therapy - Terapia w Piaskownicy". Zapraszamy także na szkolenia z w.w. formy psychoterapii.
    pozdrawiam serdecznie
    Agata Giza-Zwierzchowska

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak najbardziej sama pomoc psychologa czasami jest bardzo ważna, gdyż dzięki niej możemy faktycznie bardzo dużo rzeczy zmienić. Ja polecam na pewno gabinet http://www.terapiapoznan.pl/ gdzie każdy potrzebujący znajdzie odpowiednią pomoc.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

"Co to takiego? Pytajek i psychoterapia" bajka o psychoterapii dla dzieci i rodziców - W Pracowni Psychoedukacji!

Na tak postawione pytanie odpowiadamy w naszej nowej publikacji... Stowarzyszenie Pracownia Psychoedukacji przygotowało dla uczniów szkół podstawowych kolorową, ilustrowaną książeczkę o psychoterapii. Wydawnictwo stanowi również pomoc dydaktyczną dla nauczycieli oraz rodziców. Publikacja powstała dzięki dotacji z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego. Autorzy – specjaliści z Pracowni Psychoedukacji – chcą oswoić temat psychoterapii wśród najmłodszych. W prosty sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega praca psychologa. Czego mogą się spodziewać dzieci w gabinecie terapeuty oraz o czym mogą z nim porozmawiać.Dorośli adresaci publikacji „Koleżanko, Kolego! Co to takiego…Pytajek i psychoterapia” - rodzice oraz nauczyciele znajdą w niej wskazówki i przydatne informacje na temat psychoterapeutycznej pracy z dzieckiem. Najmłodsi będą poszukiwać odpowiedzi na pytania z pomocą ciekawego świata psa Pytajka. Książeczka jest już dostępna w gabinetach pedagogicznych szkół podst

Poznawczo-behawioralna terapia par i małżeństw - szkolenie

W dniach 16-17 czerwca w siedzibie Pracowni Psychoedukacji odbyło się szkolenie z terapii poznawczo behawioralnej par i małżeństw. Szkolenie poprowadziła Pani Agata Engel-Bernatowicz z warszawskiego Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej (www.ctpb.pl). Psychoterapeuci poznali i doświadczyli w praktyce wiele wartościowych narzędzi, technik i metod przydatnych w pracy z parami przeżywającymi kryzys, odnieśli dużo korzyści z uczestnictwa.

Pierwsza książka o Terapii w Piaskownicy w Polsce.

Pracownia Psychoedukacji wraz z Towarzystwem Wspierania Inicjatyw Pozarządowych TWIKS wydała książkę " Wprowadzenie do Sandplay Therapy - Terapia w Piaskownicy" pod redakcją Linde von Keyserlingk i Agaty Giza-Zwierzchowskiej. Dr hab. n. med. Krzysztof Rutkowski napisał w Przedsłowiu do publikacji: The Sandplay Therapy – termin tłumaczony w Polsce jako Terapia w Piaskownicy, jest dziś uznaną techniką pracy z materiałem nieświadomym. Korzeniami sięga psychoterapii dzieci oraz psychologii analitycznej C. G. Junga. Pozwala w bezpieczny i ustrukturowany sposób pracować z głębokim materiałem symbolicznym. Książka pod redakcją pani Linde von Kayserlingk – światowej sławy terapeutki – po raz pierwszy przybliża polskiemu czytelnikowi publikacje o terapii Sandplay. Ich autorami są zarówno doświadczeni terapeuci szkoleniowi, jak i terapeuci rozpoczynający pracę w piaskownicy. Książka jest efektem kilkuletniego projektu edukacyjno-terapeutycznego realizowanego w Szczecinie przez part